3 Kasım 2013 Pazar

1KİTAP 1 FİLM ANAYURT OTELİ - YUSUF ATILGAN, ÖMER KAVUR

Bir önceki postumda Aylak Adam' ın dilinin farklı olduğundan bahsetmiştim. Meğer Yusuf Atılgan' ın tarzı buymuş. Bu kitabın ilk sayfalarında da aynı şeyi hissettim çünkü. İlk sayfalarda biraz sıkıldım ama sayfalar ilerledikçe yeni yeni duygulara kapıldım. 


Kitabın ana karakteri olan Zebercet 30' lu yaşlarda içine kapanık, sakin sessiz, kendi halinde bir adamdır. Babasının ölmesi üzerine onun çalıştığı oteldeki işi devralmıştır. Zaten otelde kendisinden başka temizlik, yemek işlerine bakan bir de kadın vardır sadece. 

Bir gün otele çok güzel bir müşteri gelir ve bu müşteri yalnız Zebercet' in ruhuna işler. Kadın 1 gün kalır ve tekrar geleceğini söyleyerek otelden ayrılır. Zebercet o günden sonra hep bu kadının döneceği ümidiyle yaşar. Yeni elbiseler alır, traş olur ama kadın bir türlü gelmez. Bu durum, zaten zor  olan Zebercet' in hayatını iyice yaşanmaz bir duruma getirir. Yalnızlığı, cinselliği, hırçınlığı had safhada yaşamaya başlar. Öyle bir duruma gelir ki oteli tamamen kapatıp müşterilere yer yok diyerek gelenleri geri çevirir. 

Yalnız okuduktan sonra farkettiğim bir şey oldu. Aylak Adam Bay.C. ile Zebercet birbirlerine çok benzer insanlar. Bay C daha sosyal daha varlıklı iken Zebercet asosyal ve pek varlıklı değil ama iç dünyaları neredeyse tamamen aynı. İkisi de bir kadını bekliyor. İkisi de çok iyi gözlemci.  Anayurt Oteli Aylak Adam' dan 15 yıl sonra yazılmış. Bay C 20' li yaşlardayken, Zebercet 30' lu yaşlarda. Sanki birbirlerinin hayatını devam ettirmişler gibi geldi bana. Sanki Yusuf Atılgan farklı sosyal sınıflarda olan 2 insanın da aynı ruh haline sahip olabileceğini göstermiş gibi. 

Kitabın sonunu söylemeyeceğim ama şaşırmadığımı belirtmek isterim.

Bu arada Zebercet kızlara konulan bir isimmiş ve anlamı zümrüt kadar değerli olmayan bir süs taşı. İlginç değil mi?

*Görsel internetten alınmıştır.

 ,  
110 Dak.


Kitabı bitirdikten sonra filmini izledim. Filme uyarlaması zor bir kitap olmasına rağmen çok başarılı buldum. Zebercet' in karanlık dünyasını çok iyi vermişler. Zebercet karakteri Macit Koper için yazılmış sanki. Bu kadar mı karaktere uygun olunur. Otel de çok güzel, çok severim zaten bu tarz otelleri. 1 günlük otel müşterileri bile tanıdığımız, sevdiğimiz isimler. Serra Yılmaz' ı da es geçmemek lazım tabi. 


Kitabı da filmi de çok çok beğendim. Kesinlikle Türk sineması için kült sayılacak yapıtlardan. 

İyi Seyirler, İyi Okumalar!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder